RAMON ROY

Pàgina d'inici » Uncategorized » TERTULIA DIGITAL

TERTULIA DIGITAL


R.ROY
DIRECTOR ÀREA TIC
DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ
10/2006
Resum:
– La presència de les TIC a les aules per impartir currículum  sigui una cosa habitual i generalitzada a tot el sistema educatiu és un procés que serà lent
– En el procés d’introducció de les TIC al procés educatiu hi ha molts aspectes relacionats amb la gestió del canvi que no poden ser ràpids ja que hi ha moltes variables humanes, i aquestes són sempre les més difícils de gestionar en qualsevol procés de canvi.
– El gran repte és la gestió del canvi.
– Exemples “líders” d’ús avançat de les TIC a les aules, però són l’excepció causada per un lideratge molt fort dels equips directius dels centres
– Mancances en la infraestructura de telecomunicacions, de xarxes locals, d’equipaments, de suport tècnic, d’entorns de treball, aplicacions i continguts educatius  que facin fàcil al professorat l’us de les TIC, de formació del professorat per a impartir currículum fent servir les TIC.
– Mancança principal: Introducció de les tic en la formació inicial del professorat
______________________________________________________________________________________________
Bon dia a tothom,
En primer lloc, vull agrair a la DG de Política Educativa del Govern d’Aragó, al colegio rural agrupado de Aren, al CEIP Jacint Verdaguer de Sant Sadurní per la seva col·laboració en el debati a  tots els assistents haver vingut ja que en el mon educatiu es difícil treure temps al mes de juny.
També vull donar les gracies a Microsoft i a “Tertúlia Digital” per organitzar aquest debat sobre experiències de transformació de la docència amb l’ús de les tic a les aules i també molt especialment a tertúlia digital per tornar a donar a la paraula tertúlia el seu sentit històric i que malauradament ha perdut aquests darrers anys amb la presencia de “tertulians” al mon de la televisió escombraria que han desvirtuat molt el significat real de la tertúlia.
Analitzant l’estat de l’art de l’ús de les TIC a les aules ordinàries, vull donar bones i males noticies. Suposo que el meu perfil acadèmic i professional, amb part tecnològica de la UPC, financera de la Pompeu Fabra i d’anàlisi d’usos estratègics de les TIC a la Standford University, fa  que  el meu perfil professional sigui poc poètic i extremadament pragmàtic.
Això em porta a afirmar que assolir que la presència de les TIC a les aules per impartir currículum  sigui una cosa habitual i generalitzada a tot el sistema educatiu és un procés que serà lent, però no només a Catalunya, ja que el que coneixem d’Europa a través de la European Schoolnet ens diu que globalment no som un “outlier” (valor extrem) negatiu, sinó que estem dins de la normalitat, o inclòs en alguns aspectes estem a un molt bon nivell..
En el procés d’introducció de les TIC al procés educatiu hi ha molts aspectes relacionats amb la gestió del canvi que no poden ser ràpids ja que hi ha moltes variables humanes, i aquestes són sempre les més difícils de gestionar en qualsevol procés de canvi. El gran repte és la gestió del canvi.
No és menys cert però, que  tots els països tenen exemples “líders” d’ús avançat de les TIC a les aules, però són l’excepció causada per un lideratge molt fort dels equips directius dels centres.
Hi ha quatre processos educatius que considero de gran importància per donar una educació de qualitat:
–          La planificació de la docència (que ensenyem?, com es forma i selecciona el professorat d’acord amb el que ensenyem?)
–          L’organització de la docència (com?, qui? A on?)
–          La docència en si, el contacte real o virtual amb l’alumnat
–          L’avaluació del resultat de la docència
En la introducció de les TIC al sistema educatiu s’està actuant històricament només en el tercer procés, la docència en si, i hem de començar a actuar en els quatre si volem realment evolucionar cap a un ús de les TIC a les aules ordinàries.
Si analitzem el procés a on estem actuant, hi ha noticies bones i dolentes … començaré per les dolentes.
Hi ha mancances en molts aspectes relacionats amb la possibilitat d’us de les TIC a les aules ordinàries:
·          Mancances en la infraestructura de telecomunicacions de xarxa pública per a fer arribar la banda ampla fins al centre docent sobre tot a zones rurals o en zones fosques no cobertes pels proveïdors d’accés… és un problema de país.
·          Mancances en la infraestructura de telecomunicacions de xarxes locals per a fer arribar la banda ampla fins a les aules ordinàries.
·          Mancança d’infraestructura d’equipaments als centres docents.
·          Manca d’un suport de nivell adequat a un us intensiu de les TIC a les aules.
·          Manca d’entorns de treball que facin fàcil al professorat l’us de les TIC sense ser un tecki.
·          Manca de formació del professorat per a impartir currículum fent servir les TIC.
·          Manca d’introducció de les tic en la formació inicial del professorat
Les bones noticies són que s’està treballant en projectes concrets per pal·liar les mancances.
·          S’està treballant conjuntament amb el CTTI en el redisseny de la xarxa educativa de banda ampla que connecta els centres docents a Internet, per incorporar tecnologies que quan es va adjudicar el 2001 no existien. Es vol arribar a cobertura total, increments notables de capacitat i a una millora important de la qualitat.
·          S’ha treballat amb el CTTI un projecte important dins del Pla Director d’Infraestructures de Telecomunicacions de la Generalitat, que ha de portar la banda ampla a totes les aules ordinàries dels centres docents de Catalunya. S’espera que a finals del 2007 tinguem un gran percentatge de centres acabats, per acabar de tancar el projecte el 2008.
·          S’està invertint molt en l’adquisició d’equipaments. Hem passat el darrer any d’una ratio de 8,68 a una ratio de 6 … què vol dir això?, res. Des del Departament l’any passat hem seguit amb el mateix model de subministrament d’equipaments, però l’any que ve posarem en marxa un canvi de model en la forma de subministrar equipaments als centres docents, per anar evolucionant del model de planificació centralitzada cap a un model a on el centre pugui expressar les seves necessitats reals.
·          El projecte de suport tècnic que tenim des d’octubre ens està servint per donar un nivell addicional de suport als centres, però a la vegada per extraure conclusions. L’ideal seria tenir un tècnic de suport a cada centre docent, però financerament aquest escenari a data d’avui no és possible.
·          S’està treballant en la creació d’una base d’objectes d’aprenentatge, un catalogador, un cercador de material digital educatiu i una nova interfície per a fer fàcil al professorat l’ús de les TIC.
·          El canvi de catàleg de cursos que es va començar l’any passat ha de servir per orientar la formació a saber com impartir currículum fent servir les TIC.
·          Des de la Sub. General de Formació del Departament s’han tingut contactes amb universitats per tal que la formació inicial vagi orientant-se a un ús de les TIC a les aules.
Per acabar, només tornar a donar el meu reconeixement i admiració al professorat i a les direccions de centre que tot i els inconvenients i problemes que hem comentat estan apostant per l’ús de les TIC a les aules. Jo opino que aquesta capacitat de lideratge que demostren hauria de ser reconeguda d’alguna forma com ho seria en un entorn privat, però aquest es un tema que s’escapa de l’àmbit exclusivament TIC que estem tractant.
Moltes gràcies

Deixa un comentari

Entrades